Oordeelsvormende raadsbijeenkomst en raadsvergadering op 9 maart 2020

Het besluitvormingsproces in de gemeente Olst-Wijhe kent maximaal drie fases. In de Beeldvormende raadsbijeenkomst wordt in een rondetafelgesprek onder leiding van een externe voorzitter informatie ingewonnen over een onderwerp. Raadsleden krijgen zo een goed beeld van het onderwerp en zijn voldoende geïnformeerd om een standpunt in te nemen. Er neemt één lid per fractie deel en de inwoners die willen meepraten zitten hierbij aan tafel. Aan het eind van deze bijeenkomst wordt vastgesteld of het voorstel door kan naar een oordeelsvormende raadsbijeenkomst. In de Oordeelsvormende bijeenkomst wordt het debat gevoerd. Onder leiding van een externe voorzitter discussiëren de raadsleden met elkaar over het voorlopige standpunt. Inspreken is in deze bijeenkomst alleen mogelijk over onderwerpen die niet in een beeldvormende vergadering zijn behandeld en over onderwerpen die niet op de agenda staan. In de Besluitvormende vergadering worden de beslissingen genomen. Dit is de formele raadsvergadering onder voorzitterschap van de burgemeester.

Op 9 maart 2020 begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis in Wijhe een oordeelsvormende raadsvergadering. De agenda is als volgt:

Agenda oordeelsvormende raadsbijeenkomst

1. Opening.
  2. Vaststellen agenda.
  3. Spreekrecht inwoners.
  4. Voorstel tot versterken verbinding van IJsselfront naar centrum Olst en versterken IJsselfront.
  5. Voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Buitengebied, Marsweg 3-5.
  6. Voorstel in te stemmen met het huisvestingsplan gemeentehuis.
  7. Voorstel tot het vaststellen van de Algemene Plaatselijke Verordening Olst-Wijhe.
  8. Voorstel tot het openen van de grondexploitatie Meente Noord.
  9. Sluiting.

Aansluitend begint om 20.45 uur (of later als de oordeelsvormende raadsbijeenkomst daartoe aanleiding geeft) een besluitvormende raadsvergadering. De agenda hiervan is als volgt:

Agenda raadsvergadering

1. Opening.
  2. Vaststellen agenda.
  3. Vragenronde raadsleden.
  4. Vaststellen besluitenlijst openbare raadsvergadering d.d. 24-2-2020.
  5. Mededelingen.
  6. Ingekomen stukken.
  7. * Voorstel tot versterken verbinding van IJsselfront naar centrum Olst en versterken IJsselfront.
  8. * Voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Buitengebied, Marsweg 3-5.
  9. * Voorstel in te stemmen met het huisvestingsplan gemeentehuis.
  10. * Voorstel tot het vaststellen van de Algemene Plaatselijke Verordening Olst-Wijhe.
  11. * Voorstel tot het openen van de grondexploitatie Meente Noord.
  12. Voorstel in te stemmen met rapport en routekaart Klimaatadaptatie.
  13. Sluiting.

*Dit onderwerp wordt alleen besproken als dit tijdens de oordeelsvormende bijeenkomst wordt besloten.

Spreekrecht

De raadsleden hechten veel waarde aan het spreekrecht. Dus schroomt u niet om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Tijdens de oordeelsvormende raadsbijeenkomst kunt u inspreken over de agendapunten 4 tot en met 8 en over onderwerpen die niet op deze agenda staan. Als u gebruik wilt maken van het spreekrecht, moet u dit uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 12.00 uur doorgeven aan de griffier, Jacqueline van Zwam, via telefoonnummer 14 0570. Het spreekrecht van maximaal 5 minuten per inspreker wordt verleend direct bij aanvang van de vergadering. Men richt zich enkel tot de voorzitter. Het is niet de bedoeling dat er op dat moment een discussie met de raad ontstaat. Een toelichting op de te behandelen agendapunten in beide vergaderingen vindt u in het Vergaderschema.

Live volgen

U kunt de gemeenteraadsvergadering live volgen.