Oordeelsvormende raadsbijeenkomst en raadsvergadering op 25 mei 2020

Het besluitvormingsproces in de gemeente Olst-Wijhe kent maximaal drie fases. In de Beeldvormende raadsbijeenkomst wordt in een rondetafelgesprek onder leiding van een externe voorzitter informatie ingewonnen over een onderwerp. Raadsleden krijgen zo een goed beeld van het onderwerp en zijn voldoende geïnformeerd om een standpunt in te nemen. Er neemt één lid per fractie deel en de inwoners die willen meepraten zitten hierbij aan tafel. Aan het eind van deze bijeenkomst wordt vastgesteld of het voorstel door kan naar een oordeelsvormende raadsbijeenkomst. In de Oordeelsvormende bijeenkomst wordt het debat gevoerd. Onder leiding van een externe voorzitter discussiëren de raadsleden met elkaar over het voorlopige standpunt. Inspreken is in deze bijeenkomst alleen mogelijk over geagendeerde onderwerpen die niet al in een beeldvormende vergadering zijn behandeld en over onderwerpen die niet op de agenda staan. In de Besluitvormende vergadering worden de beslissingen genomen. Dit is de formele raadsvergadering onder voorzitterschap van de burgemeester.

Op 25 mei vindt om 20.00 uur de oordeelsvormende raadsbijeenkomst plaats die op 11 mei zou plaatsvinden. Vanwege een storing bij onze streamingsdienst was er geen geluid bij het beeld op de website. Daarom is de vergadering geannuleerd.

Agenda oordeelsvormende raadsbijeenkomst

3. Spreekrecht inwoners.
  4. Kennis te nemen van de concept-RES en bijbehorende bijlagen en de mogelijkheid te bieden om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
  5. Voorstel tot besluitvorming Meerjarig InvesteringsPlan (MJIP).
  6. Voorstel tot het vaststellen van de Nota van uitgangspunten voor het Omgevingsplan dorpen en buurtschappen.

Aansluitend begint rond 21.00 uur (of later als de oordeelsvormende raadsvergadering daartoe aanleiding geeft) een korte besluitvormende raadsvergadering.

Agenda raadsvergadering

3. Vragenronde raadsleden.Vaststellen besluitenlijst openbare raadsvergadering d.d. 20-4-2020.
  6. *Kennis te nemen van de concept-RES en bijbehorende bijlagen en de mogelijkheid te bieden om wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
  7. *Voorstel tot besluitvorming Meerjarig InvesteringsPlan (MJIP).
  8. *Voorstel tot het vaststellen van de Nota van uitgangspunten voor het Omgevingsplan dorpen en buurtschappen.
  9. Voorstel tot het aanwijzen van zonneparken en windmolens als extra categorieën waarvoor een verklaring van geen bedenkingen van de raad is vereist bij een aanvraag omgevingsvergunning.

*Dit onderwerp wordt alleen besproken als dat in de oordeelsvormende bijeenkomst wordt besloten.

Een toelichting op de te behandelen agendapunten in beide vergaderingen vindt u in het Vergaderschema.

Meekijken en inspreken

Vanwege de coronacrisis zijn beide vergaderingen alleen online te volgen. Wilt u bij een van de agendapunten van de oordeelsvormende bijeenkomst een inspraakreactie geven? Stuur dan uiterlijk maandag 25 mei om 12.00 uur een e-mail naar de raadsgriffie. In overleg bekijken we dan hoe u uw inspraak kunt delen met de raadsleden. Bij de besluitvormende vergadering is geen inspraak mogelijk.