Binnenkort op de agenda: Regionale Energie Strategie (RES)

In deze rubriek vertellen een paar raadsleden over een onderwerp dat aan bod komt in de eerstvolgende raadsvergadering. Waar gaat het over? Wat betekent het voor Olst-Wijhe? Wat wordt er van de raad verwacht? Dit keer gaat het over de Regionale Energie Strategie (RES). Maartje Lof van D66 en Jarco van der Stege van Gemeentebelangen Olst-Wijhe vertellen over dit actuele onderwerp.

Maartje Lof (raadslid D66) over de Regionale Energie Strategie

"De Regionale Energie Strategie (RES) maken we met 11 gemeenten samen. Er is veel kritiek op regionale samenwerkingen in het algemeen. Want volksvertegenwoordigers verliezen grip op wat er wordt besloten en hoeveel geld dat kost. Het staat verder van ons af. Als ik het oneens ben met de plannen, moet ik behalve mijn eigen raad, 10 gemeenteraden overtuigen dat het anders moet. Want een ‘regionale gemeenteraad’ bestaat nog niet.

Toch is regionale samenwerking in de duurzame energieopwek nodig. Alle gemeenten in West-Overijssel moeten iets doen. Door het samen te doen, kunnen we van elkaar leren, kunnen we kosten besparen, kunnen we waardevolle landschappen ontzien. En...we kunnen elkaar aanmoedigen.

Ik zal niet ontkennen dat het ingewikkeld is. In Olst-Wijhe hebben we een energievisie voor onze eigen gemeente vastgesteld. Op dit moment is die de basis voor ons aandeel in de RES. Maar er komt een moment dat de RES West-Overijssel wellicht meer gaat vragen, meer gaat bepalen. Dan is het heel belangrijk dat de volksvertegenwoordigers elkaar weten te vinden."

Maartje Lof

m.lof@raadolst-wijhe.nl

Raadslid D66 Olst-Wijhe

Jarco van der Stege (raadslid gemeentebelangen) over de Regionale Energie Strategie

"Waarschijnlijk heeft u de term al eens voorbij zien komen. De RES (Regionale EnergieStrategie) is een samenwerking tussen gemeenten waarin afgesproken wordt hoe de doelstellingen van het Nationale Klimaatakkoord gehaald kunnen worden. In ons land zijn 30 RES samenwerkingsverbanden actief. Zij bedenken allemaal hoe duurzame energie opgewekt kan worden in de gebieden waar zij deel van uitmaken. Wij zitten met onze gemeente in de RES West-Overijssel. Deze regionale manier van samenwerken is nieuw en dus ook best spannend. Maar voor ons is het duidelijk dat wij zelf in Olst-Wijhe blijven bepalen wat er in de gemeente gebeurt. De RES is bedoeld om samen te werken en niet om elkaar te dwingen. De gemeenteraad van Olst-Wijhe vindt dat erg belangrijk.

In Olst-Wijhe hebben wij een energievisie vastgesteld. Dat is de basis voor ons aandeel in de RES. In deze visie is vastgelegd dat de inwoners van de gemeente nauw betrokken zullen worden bij mogelijke initiatieven die in onze gemeente gaan ontstaan. Wij gaan het samen doen!"

Jarco van der Stege

j.vanderstege@raadolst-wijhe.nl

Raadslid Gemeentebelangen Olst-Wijhe

Meer informatie? Bekijk de website van RES West-Overijssel.