Van de gemeenteraad: moties en amendementen

In ‘Van de gemeenteraad’ plaatsen we informatie van en over de gemeenteraad. Wat doet de gemeenteraad nu precies en hoe worden besluiten genomen? Hoe heb je als inwoner daar invloed op? Hoe bereidt een raadslid zich voor op het nemen van een besluit?

Moties en amendementen

De raadsleden hebben verschillende wettelijke instrumenten om hun taak uit te voeren. Een daarvan is het indienen van een motie. Hiermee kunnen raadsleden het college van burgemeester en wethouders vragen een bepaalde actie te ondernemen. Het gaat hierbij om een wens, verzoek of opdracht naar aanleiding van een onderwerp dat op de agenda staat. Na het debat over het onderwerp wordt over de motie gestemd. Als een meerderheid van de raad de motie aanneemt, wordt de motie in de regel uitgevoerd door het college. Een aangenomen motie is niet bindend. Het college kan de motie naast zich neerleggen, maar moet dat dan wel uitleggen.

Motie vreemd aan de orde van de dag

Als de motie gaat over een onderwerp dat niet op de agenda van de raadsvergadering staat, dan heet het een motie vreemd aan de orde van de dag.

Een amendement is een voorstel tot wijziging van de tekst van een voorstel zoals het door het college aan de raad wordt voorgelegd. Zo’n wijziging in de tekst van het oorspronkelijke voorstel kan grote effecten hebben. Als de raad een amendement bij meerderheid aanneemt, is het college verplicht om dit over te nemen en hiernaar te handelen. De tekst van het besluit wordt hierop aangepast.