Van de gemeenteraad: De Rekenkamercommissie

In deze rubriek ‘Van de gemeenteraad’ plaatsen we informatie van en over de gemeenteraad. Wat doet de gemeenteraad nu precies en hoe worden besluiten genomen? Hoe heb je daar als inwoner invloed op? Hoe bereidt een raadslid zich voor op het nemen van een besluit?

De Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie doet onderzoek en geeft aanbevelingen om de gemeente nog beter en doelmatiger te laten functioneren. Met de Rekenkamercommissie heeft de gemeenteraad een instrument om zijn zogenaamde controlerende taak beter uit te voeren. De controlerende taak is de check van de gemeenteraad op het uitvoeren van de beleidstaken door het college. De Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie en geeft advies aan de gemeenteraad.

De Rekenkamercommissie van Olst-Wijhe bestaat uit 4 leden: 2 leden uit de gemeenteraad en 2 externe deskundigen. De raadsleden zijn Maartje Lof en Ron de Wit. De externe deskundigen zijn William van Deursen BPM (voorzitter) en Pauline Verheule.

De onafhankelijke Rekenkamercommissie beslist zelf wat zij onderzoekt en hoe zij dit doet. De commissie probeert elk jaar minstens één onderzoek af te ronden. Deze onderzoeken zijn altijd openbaar. Als inwoner kun je de Rekenkamercommissie ook vragen om een bepaald onderwerp te laten onderzoeken. Dit moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het onderwerp te maken hebben met een activiteit of dienst van de gemeente of een instelling die aan de gemeente is verbonden. Meer informatie lees je op onze pagina over de Rekenkamercommissie.

Rekenkamercommissie onderzocht digitale dienstverlening Olst-Wijhe

Het meest recente onderzoek van de Rekenkamercommissie ging over de digitale dienstverlening van onze gemeente. De gemeenteraad besprak de uitkomsten hiervan beeldvormend en oordeelsvormend op 29 maart.

De commissie geeft een aantal aanbevelingen voor de raad en ook voor het college. Deze aanbevelingen gaan onder andere over het beter in beeld brengen van de klanttevredenheid. Hiermee kan de gemeente beter zicht krijgen op wat er nog verbeterd kan worden. Daarnaast zegt de commissie dat de gemeente een bewustere afweging zou kunnen maken in de kanalen (bijvoorbeeld balies en website) waarlangs de inwoners diensten kunnen afnemen. En daarbij zou nog beter gebruik gemaakt kunnen worden van de digitale mogelijkheden.

Tijdens de besprekingen in de raad van 29 maart is afgesproken dat de bevindingen, conclusies en aanbevelingen uit het rekenkamerrapport betrokken worden bij het maken een visie op online dienstverlening. De raad neemt formeel tijdens zijn besluitvormende vergadering van 10 mei kennis van het rapport ‘Digitale dienstverlening’.

Vragen?

Vragen over het werk van de raad of over onderwerpen die op de agenda staan? Neem dan contact op per mail met de griffie of kijk op onze website.