Van de gemeenteraad: Binnenkort op de agenda

In deze rubriek vertellen raadsleden over een onderwerp dat aan bod komt in de eerstvolgende raadsvergadering. Waar gaat het over? Wat betekent het voor Olst-Wijhe? Wat wordt er van de raad verwacht? Dit keer gaat schrijft Miriam Zijp (GroenLinks) over het onderzoek van de Rekenkamercommissie naar de digitale dienstverlening.

Digitale dienstverlening

Miriam Zijp, Raadslid GroenLinks, schrijft deze keer over het onderzoek van de Rekenkamercommissie naar de digitale dienstverlening (zie foto Miriam).

Is het makkelijk om als inwoner dingen online te regelen bij de gemeente? Zorgt de gemeente ervoor dat ook mensen die niet zo handig met computers zijn dit kunnen? En als het online niet lukt, kun je dan wel op een andere manier geholpen worden? Hier is een onderzoek naar gedaan en dit onderzoek wordt in de gemeenteraad besproken.

De gemeente heeft heel veel taken. Elk jaar vraagt de gemeenteraad ‘de Rekenkamercommissie’ om één taak uitgebreid te onderzoeken. Doet de gemeente wat afgesproken is? En doet de gemeente dit ook goed? De Rekenkamercommissie bestaat uit mensen die niet werken voor of bij de gemeente, ze zijn onafhankelijk.

Dit jaar ging het onderzoek over digitale (online) dienstverlening. De conclusie van het onderzoek is dat sommige dingen goed gaan en sommige dingen niet goed. De gemeente is voor mensen die dingen zonder computer willen regelen goed te vinden, dat is mooi. De gemeente krijgt het advies om beter na te denken over hoe belangrijk het voor de inwoners en ondernemers van Olst-Wijhe is om online dingen te regelen, er is geen duidelijk plan. Ook krijgt de gemeente het advies om beter in de gaten te houden of mensen tevreden zijn over de manier waarop ze online dingen regelen.